Tuesday, March 30, 2010

dulu punya cerita

tetiba teringat kisah lama. campus life. banyak pengalaman; pahit dan manis semuanya ada. tetap segar dalam ingatan. mula-mula masuk UPM, hidupku serba-serbi tak kena. maklum lah saya tak pernah berjauhan dengan family. semua pun rasa susah. mula-mula daftar kat kolej, saya kenal dengan kawan baik saya di UPM, nur faizah tajudin. anak mami yang cantik. tinggi orangnya. sekarang dah punya sepasang anak lelaki dan perempuan. kemudian berkenalan pula dengan farah nadia che norudin. my coursemate. sekarang punya seorang anak perempuan yang cute dan comel, bekerja di TV3. ezah dan farah la teman saya di kolej, di UPM. nasib baik ada mereka. sunyi hati saya, kerinduan pada family sedikit terubat. orientation week boleh dikatakan best. juga pengalaman baru buat saya. waktu tu, saya ingat fasilitator semuanya lebih tua dari saya tapi tak sangka ada juga yang muda dan nakal. hmm.. juga saat indah bila dikenang. dulu, nak pergi kelas pun kena naik bas atau jalan kaki. kolej punya lah jauh dari fakulti. huhh bila dikenang balik, saya tersenyum sendiri. betapa pengalaman lalu mengajar saya erti hidup.

weekend je plan keluar pegi shopping. naik lah segala pengangkutan awam yang ada. komuter for sure, lrt lagi. bas pun. juga motor. selalu saya naik motor dengan faizah pergi mines! tapi kadang-kadang naik juga kereta. dan ada juga pergi bersama-sama teman saya yang seorang itu. teman? ya teman hidup saya sekarang aka suami saya. banyak pengalaman suka-duka bersama. tak perlu lah saya cerita panjang-panjang, cukup untuk ingatan kami berdua saja. saya tak akan lupa sampai akhir hayat. sungguh!

dulu saya naive. sekarang pun naive juga rasanya tapi naive dulu memang melampau. ahhaa biasa lah, budak kampung. harus lah naive kan.. sebut pasal naive, mula lah teringat cerita yang tak best. disebabkan ke'naive'an saya, saya ditipu, ditindas, diperlekehkan dan macam-macam 'di' lagi yang tak best. tapi tak apa, saya jadikan itu semua sebagai pengajaran dalam meniti kehidupan seharian. siapa-siapa yang pernah buat jahat atau punya niat buruk terhadap saya, saya hanya berserah. Allah Maha Mengetahui..

saya juga pernah bekerja di kuala lumpur sedikit masa dahulu. tinggal serumah dengan yusnamariah md yusop. mariah juga sudah berkahwin dan punya seorang anak lelaki yang comel. suka-duka bersama mariah tak akan dapat saya lupakan. even sampai sekarang bila kami ingat balik, memang indah. walaupun ada yang tak best. tapi itu semua dugaan dan cabaran dalam menghadapi hidup, lagi-lagi di kuala lumpur itu. teman saya yang itu juga banyak membantu saya. teman? ya.. teman hidup saya kini aka suami saya. kadang-kadang bila difikirkan balik, segalanya berlaku dengan pantas.. ;)

kenapa saya tulis entry ini ya? hmm.. cuma untuk memori saya saja. dan juga memori untuk anak [atau anak-anak] kami nanti, mungkin..

No comments: