Thursday, February 10, 2011

pergi tak kembali

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata 

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya 

Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang...ke sana 
Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri 

Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim 

Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi 

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kanangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi


itu adalah lirik lagu Pergi Tak Kembali nyanyian Rabbani..

kenapa saya pilih lagu ni? ada kisahnya..

baru sebentar tadi, saya jumpa seseorang. mulut ringan bertanya tentang kenalan yang seorang lagi. sebab dah lama saya tak nampak dia. dan saya diberitahu bahawa kenalan itu telah meninggal, september lepas. inna lillah wa inna 'ilayhi raji'un.. sungguh saya terkejut. saya baru tahu. arwah masih muda, punya tiga orang anak; yang sulung umur 12 tahun dan yang bongsu umur 10 tahun. sepanjang tempoh saya mengenali arwah, arwah tak ada sakit yang kronik. difahamkan juga, arwah meninggal akibat demam + buatan orang.  saya juga diberitahu, suami arwah juga sudah meninggal. tinggal lah anak yatim piatu bersama nenek mereka. masih ada kisah di sebalik pemergian arwah. biar lah cuma untuk simpanan saya saja. wallahualam. hati saya berdetik, bila-bila masa saja Allah nak ambil nyawa kita. saya bersyukur masih diberi peluang untuk bernafas dan menikmati ciptaan Dia. 

barakallah..

Allah Maha Kaya.

No comments: